Začátkem měsíce března jsme se u Zajíčků ještě věnovali tématu „ZEMĚ A VESMÍR“. Podnikli jsme výlet do naší sluneční soustavy a pomocí interaktivní tabule jsme se ujistili o tom, jak vypadá naše slunce a planety, které ho obíhají. Procvičili si porovnávání velikostí a planety pojmenovali. Zahráli si pohybové hry na let raketou a vyhýbání se meteoritům. Raketu jsme sestavili pomocí geometrických tvarů (obdélník, trojúhelník, kruh) a jak se nám to podařilo, jste mohli obdivovat v šatně. Nezapomněli jsme objevovat ani naši planetu, pohled z vesmíru je na ni opravdu úchvatný. Podařilo se nám ji vybarvit podle skutečnosti a spolu pracovním listem kosmonauta jsme ji vystavili na nástěnce.
Týden jarních prázdnin (7.- 11. března) utekl jako voda. Po jeho skončení jsme u Zajíčků navodili téma „JARO V TRÁVĚ A NA ZAHRADĚ“. Hned v pondělí nás v MŠ přivítalo divadlo s pohádkou - ČERVENÁ KARKULKA, částečně hraná a částečně loutková pohádka se nám všem moc líbila, dokonce jsme si s Karkulkou zazpívali spoustu lidových písniček. Ještě dlouho jsme si o divadle povídali. Jaro je období nových začátků, jeho charakteristické rysy jsme viděli kolem sebe, prodlužující se den, pučení rostlin a stromů, první jarní květy… Pozorovali jsme změny v přírodě na naší školkové zahradě. Zahráli si pohybovou hru „Na semínko“ a pokusili se pomocí svého těla znázornit, jak roste. Další pohybovou hrou jsme se naučili poznat jména jarních rostlin podle demonstračních obrázků. Hra se jmenovala „ JARO VSTÁVEJ“ a patří k ní pěkné jarní rozpočítadlo, které někdo umí celé a někdo s dopomocí. Moc nás bavila hra „NA BABKU KOŘENÁŘKU“, při které jsme poznávali a pojmenovali spoustu rostlinek, ale také si vysvětlili, které jsou léčivé (pampeliška, heřmánek, kopřiva….), které jedovaté (sněženka, bledule, konvalinka….) a které nám neublíží. Některé květiny jsme se pokusili vybarvit pomocí vodových barev a tenkého štětce. Při této činnosti jsme trénovali koordinaci ruky a oka, ale také lehké držení štětce. Všichni se moc snažili a výsledek dopadl opravdu výborně, musíme všechny Zajíčky pochválit. Dobře dopadl i pracovní list se včelkou. Tu jsme viděli létat na zahradě, kde nám kvetou sněženky, fialky, kočičky i sedmikrásky. Zařadili jsme do svého programu i relaxační hru s párátky, sestavování různých obrazců nebylo úplně jednoduché, někdo to dokázal sám, jinému jsme trošku pomohli. Další zajímavá činnost byla, že si děti vybraly sedm barevných víček a sestavili kytičku, která se dala na pečící papír a přikryla též pečícím papírem a žehličkou, která byla rozehřátá na vyšší teplotu jsme přežehlili. Kytička se nám roztavila, efekt byl úžasný, pověsili jsme si do šatny na větvičku na ozdobu a pro radost (při práci se žehličkou jsme byli opatrní). Též jsme každý namalovali vodovou barvou tulipán, pokochejte se pohledem na nástěnku.
Přiblížili jsme si i práci na zahradě, seznámili se s kompostem, pařeništěm a kůlnou. Pokusili se hrabat a zametat, ale i kopat a házet s míčem a po odemčení zahrady (21. března) jsme nedočkavě „pracovali v pískovišti“. Ani herní prvky nezahálely, hned jsme je vyzkoušeli. Založili jsme pokus s pěstováním ŘEŘICHY, pozorovali, jak klíčí a roste. Podle toho co jsme viděli, se nám podařilo sestavit obrázkovou posloupnost růstu ředkvičky.
Společně jsme oslavili „SVĚTOVÝ DEN VODY“. Na interaktivní tabuli si ukázali koloběh vody a vysvětlili si, jak je důležitá pro život celé planety. Pokus s krystalizací sladkého a slaného roztoku všechny nadchl a vytvoření páry a její pozorování se také vydařilo. Nejvíce se nám líbila výtvarná činnost, kdy jsme pomocí vodových barev a igelitu vytvářeli vodní jezero, studánky a vodní toky.
Fotografie z této činnosti a celého měsíce najdete zde: https://mskp.rajce.idnes.cz/
A na co se chystáme v dubnu? Čekají nás svátky jara VELIKONOCE, musíme se na ně důkladně přichystat. Nezapomeneme si připomenout všechny tradice, naučit se koledu, nabarvit kraslice, vysvětlit i co to vlastně je pomlázka a proč chlapci děvčata šlehají. Pojmenujeme dny ve velikonočním týdnu. Prosíme rodiče, kdo ještě nepřinesl, dejte dětem do MŠ dvě vyfouknutá a vymytá vajíčka, my je pěkně nazdobíme. Také si budeme povídat o tom, jak jsme oslavili Velikonoce doma a jak se nám to líbilo (popis činnosti).
V druhé polovině měsíce dubna se budeme věnovat tématu „K ČEMU JSOU HNÍZDA A PELÍŠKY“. Čeká nás vše, co se týká zvířat a jejich mláďat, která teď na jaře přicházejí na svět. Budeme cvičit jako kočičky, skákat jako žabky, chodit jako medvěd i jako kuřátka. Pojmenujeme zvířecí rodiny, řekneme si, kde bydlí a kdo se o ně stará. Už se na to těšíme.
Písnička: MŇOUKÁ TO TÁTO
//: mňouká to táto,://
táto kdo to je, co to je.
//:je to kočka://
má krásná zelená očka
//:je to kočka://
kočka ta to je.
Básnička - Hodovačka
Hody, hody, doprovody,
kluci stojí u vrátek,
na pomlázku chtějí mašli,
šlehnou tě přes kabátek.
PH- Hledáme velikonoční vajíčko
- běh v prostoru třídy
- hledání