Zdroj: https://www.ksidlisti.cz/mskp/mysky/mysky-brezen-2019 • Vydáno: 28.2.2019 11:15 • Autor: Jitka Bulaková
Ačkoli měsíc únor je už beztak nejkratším měsícem v roce, pro děti z MŠ byl o to kratší, a to zejména z důvodu pololetních a jarních prázdnin, které nás čekaly již v jeho samotném úvodu. Po pololetních prázdninách, se děti mohly těšit na venkovní pohybové aktivity zpestřené (na Prahu až nezvykle) bohatou, avšak krátkou, sněhovou nadílkou. Užívaly si bobování na nedalekém kopečku za školkou, čímž jsme také trénovaly chůzi na nerovném terénu a zdolávání mírného svahu. Nechybělo ani tradiční stavění sněhuláků a koulování.
V průběhu tohoto krátkého měsíce se nám podařilo probrat celý naplánovaný tematický celek „Objevujeme svět kolem nás ˮ, který se skládal z celkem tří podtémat. První podtéma neslo název: „Každý něco dělá ˮ. Formou her, hádanek, vybarvováním omalovánek nebo vyprávěním dle obrázků jsme si tak s dětmi přiblížili nejrůznější povolání a profese. Některé děti povolání svých rodičů mnohdy poněkud přikrášlily k obrazu svému a tak, jsme se s dětmi pěkně pobavili .
Druhé podtéma se neslo v názvu: „Co děláme celý den a celý rok ˮ. Povídali jsme si také o dodržování denního rytmu, zopakovali názvy i pořadí jednotlivých ročních období a co je pro každé typické. Dále jsme opakovali a procvičovali měsíce v roce, dny v týdnu a fáze dne.
Posledním podtématem byla: „Země a vesmír". V rámci tohoto podtématu děti opakovaly základní poznatky o vesmíru, o sluneční soustavě, Slunci, Měsíci, a hlavně o planetě, na které žijeme. Vysvětlili jsme si jak je důležité Zemi chránit a co vše pro to my, jako lidé můžeme udělat.
Veškerá výše zmíněná podtémata, byla proložena nejrůznějšími dětskými básničkami, říkadly, pohybovými hrami, výtvarnými, pracovními, hudebními nebo dramatickými činnostmi.
Také naší MŠ v tomto měsíci navštívilo divadlo s pohádkou: „Jak na obra ˮ. Děti byly z představení nadšené.
V druhé polovině měsíce jsme se také aktivně zapojili do výtvarné soutěže, týkající se protipožární ochrany, jejíž vyhlášení výsledků budeme v následujících týdnech netrpělivě očekávat.
V samém závěru měsíce nás čekaly tradiční maškarní hrátky (karneval), na které se děti dlouhou dobu dopředu připravovaly a velmi těšily až budou moct před ostatními předvést své kostýmy. S dětmi jsme si tak užili dopoledne plné her, soutěží, tance a dobrot, které jim připravily maminky. Za dodané občerstvení moc děkujeme.
Celý následující měsíc březen, bude probíhat v duchu příprav na vítání nadcházejícího jara. Bude nás čekat osmitýdenní tematický celek: „Jaro je tu, má zelená křidélka" s řadou dalších podtémat. S dětmi budeme pozorovat pozvolna se měnící okolní přírodu, kvetoucí jarní květiny, ptáky přilétající z teplých krajin a mláďátka rodící se na jaře. Vše bude, jako obvykle, obohaceno o nejrůznější básničky, pohybové hry, výtvarné, hudební, dramatické či pracovní činnosti. Mimo to nás bude čekat řada dopoledních aktivit. V pátek 8.3. „Maminko a babičko, přičichni si maličko" (tvoření kytičky k MDŽ). V úterý 19.3. nás navštíví divadlo s pohádkou: „Tučňákův výlet". V pátek 22.3. „Malý rybníček a v něm bydlí vodníček" (akce vztahující se ke světovému dni vody). V pondělí 25.3. nás pak čeká akce: „Otvíráme bránu jaru" (odemykání zahrady MŠ).
Pranostiky
Už je tady březen, pohnul zmrzlým jezem.
Březnové slunce má krátké ruce.
Rozpočítadlo:
U potoka roste kvítí
Básnička: Uklidíme teplou šálu
Uklidíme teplou šálu,
uklidíme kožíšek,
jestli země pořád zebe,
dozvíme se od myšek.
Uklidíme teplou čapku,
uklidíme palčáky,
vesele si poskočíme,
zamáváme na ptáky.
Písnička: Hřej sluníčko hřej
Hřej sluníčko hřej,
hory doly krej,
povyskoč si výše,
na té naší střeše,
kolo udělej,
kolo udělej.
Pohybové hra: Zaječí pelíšky
Libovolný počet trojic a jedna dvojice. Dvě děti z trojice utvoří pelíšek pro zajíčka (chytí se za ruce a stojí volně v prostoru), třetí hráč je zajíčkem, který bydli v domečku.
Dvojice: - jeden hráč = zajíček (bez pelíšku); - druhý hráč = vlk
Vlk se snaží za každou cenu, chytit nějakého zajíčka, ale nesmí do zaječího pelíšku, proto čeká, až nějaký zajíček bude volně v prostoru. Zajíček bez pelíšku, se může zachránit pouze tím, když vleze jinému zajíčkovi do pelíšku. V pelíšku však může být pouze jeden zajíček a proto, musí původní zajíček pelíšek opustit a hledat si nový. Když vlk chytí nějakého zajíčka, chycený zajíček se stává vlkem a hra pokračuje.
S přáním hezkých dnů
paní učitelky Jana a Mirka