Zdroj: https://www.ksidlisti.cz/mskp/krtci-2/krtci-rijen-2016  •  Vydáno: 30.9.2016 17:06  •  Autor: Petra Bendzáková

Krtci - říjen 2016

Letošní kolektiv krtků tvoří nejstarší děti z naší školky. Znali jsme se ze školní zahrady a ze společných akcí. Za první měsíc tohoto školního roku ale máme možnost se poznat intenzivněji, protože jsme součástí jedné třídy. Hezké dny nám dovolují užívat si čas na zahradě, kde hrajeme různé pohybové, sportovní i hry „jen tak na něco“. Děti se tak přirozeným způsobem sžívají a vymezují si i osobní prostor. Povídáme si o našich aktivitách o letních prázdninách, učíme se poslouchat jeden druhého. Tančíme a cvičíme ve dvojicích. Při cvičení se věnujeme koordinaci pohybů. Již jsme začali s přípravou na školu. Máme za sebou několik pracovních listů. Učíme se uvolnit ruku. Kontrolujeme a opravujeme správný úchop tužky. Ne všechny děti ji drží správně! Prosíme rodiče o spolupráci. Nesprávné držení tužky v začátcích se později obtížně odbourává, a proto, i když si vaše dítě doma „jen“ kreslí, dohlédněte na to, aby tužku drželo předepsaným způsobem. Procvičujeme sluchové vnímání. Rozeznáváme zvuky z našeho běžného prostředí (kuchyň, koupelna,…). Jako pomůcky slouží CD nahrávky. Na jaké písmeno začíná moje jméno? Zařazujeme spoustu variant her s hláskami, které děti velmi baví. Písmena různými způsoby porovnáváme i graficky. V tématu prázdnin se věnujeme např.lesu. Zpíváme si písničku „Na tý louce zelený“. Co v lese roste a žije a jak se v něm chováme? Odpovídáme si na otázky, učíme se podle obrázků na tabuli i podle didaktických listů. Ve školce nás navštívili „dravci“. Naučné vystoupení sov a dravých ptáků děti zaujalo a dozvěděly se o nich zajímavé informace. Na konci měsíce nás čekalo Svatováclavské putování. Tento projektový den jsme věnovali střípkům české historie.

Říjen začneme upevňováním poznatků o nastávajícím období podzimu. Toto téma se teď po delší dobu bude prolínat do veškerých našich činností. Děti si do MŠ měly připravit penály. Čeká je první zvykání na školu a to již 4.10. Penál budeme využívat i při práci ve školce. Dětem jsme připravily i další pomůcky ke „hře na školu“. Máme sešit, o který se budeme starat a naučíme se s ním správně zacházet. Práce se sešitem je u dospělých zautomatizovaná, ale pro děti to zase „taková hračka“není. Máme připravené i karty se jmény, kde se v první řadě naučíme své jméno rozeznávat vizuálně a postupně budeme navazovat dalšími úkoly. Z druhé strany této didaktické pomůcky je mřížka o šesti polích, která bude sloužit primárně k nácviku pravolevé orientace. Využívat ji budeme ale i ke cvičením na předmatematické představy, číselnou řadu, atd. Velká stolní hra „Člověče, nezlob se“, na jejímž zhotovení se podílely i samy děti, nám, věřím, přinese spoustu chvil zábavy i poučení. Mimo jiné nás čekají i společné projekty se studentkami naší SŠ. Těšíme se na spolupráci a věříme, že pro nás bude jako vždy přínosná.

Cvičení:

Byl jeden kopeček,
na kopečku domeček,
v tom domečku stoleček
na stolečku mistička,
v té mističce vodička
a ve vodičce rybička.

Říkadlo je motivací při rozcvičce. Na poslední slovo ve verši předvedeme cvik na protažení.

Hra s míčem (na zahradě):

Plave sirka po Vltavě, jmenuje se klíč,
na koho to slovo padne, musí chytit míč.

Pravidla: Děti stojí v kruhu, jeden obchází vnitřkem celý kruh a zpívá si písničku. Na konci se zastaví a udeří míčem o zem, tak aby vylétl co nejvýše. Zavolá jméno někoho v kruhu, ten musí vyběhnout a míč chytit. Když ho chytí zpívá písničku zase on.

Brouček

Letí brouček přes palouček,

naříká si: Bude mráz!

Těšily ho pampelišky:

Poleť, broučku, mezi nás.

 Babí léto poletuje,

zimu nese v ranečku,

sedneme si u kamínek

v křišťálovém domečku.

 Budeme tam peří dráti

na bělounké hromádky

a ty budeš vyprávěti,

jaké umíš pohádky.

 Až my peří sedereme,

ušijeme podušku,

aby se ti, milý broučku,

pěkně spalo na lůžku.

 Postýlku ti vysteleme

peřinami ze všech stran,

celou zimu spáti budeš

hezky v teple jako pán.

 Letí brouček na palouček:

Pampelišky, půjdu k vám,

až já budu z jara pánem,

já vám mísu medu dám.