Zdroj: https://www.ksidlisti.cz/mskp/jezci-2/jezci-listopad • Vydáno: 29.10.2015 17:36 • Autor: Petra Bendzáková
Děti si dobře osvojily poznatky o podzimu a proměnách přírody v tomto ročním období. Zopakovaly si typické znaky podzimu i ochutnaly některé plodiny.
Aktivně rozvíjely své pohybové dovednosti a to nejen při hrách na zahradě a hřišti, ale i při velké Podzimní štafetě v tělocvičně školy. Při hrách s přírodninami si procvičily i jemnou motoriku. Užili jsme si dvě tvořivá dopoledne se studentkami SOŠS, přírodovědný program s živými zvířátky, „Rozloučení s létem“ a prezentaci složek záchranného systému v centrálním parku. Děti myslely na asistenční, záchranářské i policejní pejsky, kterým přinesly piškotky, pro koně městské policie suchý chléb a jablíčka. Našemu školkovému zajíčkovi přilepšují mrkvičkou na tajných místech na zahradě mš a pak společně pozorujeme, jestli chodí na ochutnávku.
Pokračujeme v soutěži v kompostování vyhlášenou městskou částí Praha 4. Připomměli jsme si, kde máme kompost, i co a jak kompostujeme. Rozdali jsme kompostovací sáčky a děti dostaly za úkol ukázat rodičům, kam sáčky společně zakompostovat.
Pomocí obrázků a rozvíjení představ umí děti dobře popisovat různé situace zaměřené na téma podzimu. Znají již některá písmena a číslice a dokážou vymýšlet slova k počátečním hláskám, přiřadí hlásku ke jménu kamaráda. Svoji představivost dovedou vyjádřit v tvořivých činnostech. Hry v přírodě dětem pomohly k rozvoji tvořivosti, prostorové představivosti, ale i ohleduplnosti a vnímání svého okolí.
Většina dětí umí rozhodovat o svých činnostech, učí se organizovat hru i se hře přizpůsobit. Od hry jednotlivců a dvojic se stále více posunujeme ke hrám kolektivním. Děti oceňují práci svoji i druhého, a dokážou se ve většině případů docela dobře vyrovnat i s případným neúspěchem.
Doma se zaměřte na bezpečné zvládání oblékání a obouvání, které začíná být pro děti s postupujícím chladným počasím stále obtížnější. Kontrolujte schopnosti dětí zapínat zipy na mikinách, bundách i obuvi (kontrolujte funkčnost - někdy to nejde ani nám). Jemně opravujte výslovnost i řazení slov ve větě. Zaměřte se na mačkání papírových kuliček a vytrhávání prsty před vystřihováním nůžkami. Hodně si s dětmi povídejte.
Těšíme se na společné setkání na lampionovém průvodu 11. 11. 2015 i na vaše krásné dýně, které s dětmi společně doma vydlabete a se kterými si společně do začátku lampionového průvodu vyzdobíme školkové ochozy.
Přejeme vám krásný podzim. Vaše H+M
Listopad nám zacinká
na děšťovou kapičku
moje i tvá hlavička
zná podzimní písničku
relaxační cvičení (na melodii Čížečku, čížečku)
Odpočiň si chvíli, lehni si zvolna
než posbíráš síly, lež, klidně lež
Podzim na nás mává, máváš mu také
krajem letí zpráva, slunce jde spát.
Píseň a cvičení s Míšou: „Já mám dvě“
PH „Dobrý den, pojďte ven“
PH: „Zaječí pelíšky“
PH: „Liška a zajíc“
báseň: Jablíčko
Jablíčko se kutálelo
vůbec nic ho nebolelo
podívej se, jak se koulí
nemá ani jednu bouli
kutálí se, kutálí
to jsme se mu nasmáli
Píseň: „Před naší“
Před naší, za naší měla jedna dvě
červená jablíčka, dala jedno mě
Nechtěla mi obě dát, začala se vymlouvat
že nemá, že nedá, že je o ně zle
Báseň: „Deštivý den“
Honily se šedé mraky
v dešti mezi paneláky
trvalo však jenom chvíli
než do sebe narazily
teď ví celá zeměkoule
že i mraky mají boule